Pengaruh Tingkat Literasi Keuangan Syariah dan Kepercayaan Masyarakat terhadap Minat Menabung di Bank Syariah

Resti Fadhilah Nurrohmah, Radia Purbayati

Abstract


The purpose of this study was to study the level of Islamic financial literacy and public confidence in the interest in saving in Islamic banks. The variables in this study are the level of Islamic financial literacy (X1), public trust (X2), and interest in saving (Y).The method of this study is descriptive quantitative approach. The data source of this study are primary data obtained by distributing questionnaires. Respondents taken are residents in the city of Bandung, with samples domiciled in the city of Bandung and at least 17 years old. The data analysis technique uses multiple linear regression analysis. The results showed that the variable level of islamic financial literacy and public trust has positive effect in the interest in saving in Islamic banks. The findings in this study provide a reference to Islamic banks, the level of literacy and public trust regarding interest in saving, therefore Islamic banks must socialize to the public.

Keywords


Literasi Keuangan Syariah; Kepercayaan Masyarakat; Minat Menabung

Full Text:

PDF

References


Desmawarita, S., dan Aryani, L. (2013). Kepercayaan Mahasiswa Terhadap Ustadz. UIN Sultan Syarif Kasim Riau.

Ghozali, I., dan Latan, H. (2015). Partial Least Squares Konsep, Teknik, dan Aplikasi menggunakan SmartPLS 3.0.

Hijriyani, N.Z. dan Setiawan, S., (2017). Analisis Profitabilitas Perbankan Syariah di Indonesia sebagai Dampak Dari Efisiensi Operasional. Jurnal Kajian Akuntansi, 1(2), 194-209.

Iranati, R. B. O. (2017). Pengaruh Religiusitass, Kepercayaan, Pengetahuan, dan Lokasi Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Ekonomi Dan Bisinis, 4.

Lestari, D., & Trenggana, F. F. M. (2017). Pengaruh Literasi Keuangan Terhadap Minat Menabung (Studi Pada Siswa SMA di kota Bandung), 16(2).

Meilia Putri Zaida. (2017). Pengaruh Pengetahuan Literasi, Iklan Tv Dan Kualitas Jasa Terhadap Minat Menabung Nasabah Di Bni Syariah Cabang Uin Syarif Hidayatullah (Studi Kasus Pada Tabungan Bni IB Hasanah

Mukromin, M. (2017). Pengaruh Religiusitas, Produk Bank, Kepercayaan, Pengetahuan dan Pelayanan Terhadap Preferensi Menabung pada Perbankan Syariah ( Studi Kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta).

Riskyono, N. I. (2017). Pengaruh Pengetahuan, Religiusitas, Iklan, dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Menabung di Bank Syariah. Ekonomi Dan Bisnis Islam Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga.

Santoso, E. W. A. (2011). Faktor Relegiusitas Dalam Perbankan Syariah. Ekonomi. https://doi.org/10.1360/zd-2013-43-6-1064

Sarwono, J., dan Narimawati, U. (2015).Membuat Skripsi, Tesis dan Disertasi dengan Partial Least Square SEM (PLS-SEM). Yogyakarta: Penerbit ANDI.

Setiawan, S., (2018). Determinan Penentu Pertumbuhan Dana Pihak Ketiga Perbankan Syariah di Indonesia. Jurnal MAPS (Manajemen dan Perbankan Syariah), 1(2), 1-9.

Setiawan, S., dan Mauluddi, H. A. (2019). Perilaku Konsumen Dalam Membeli Produk Halal di Kota Bandung. At-tijaroh: Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis Islam, 5(2), 232-246.

Setyowati, D. H., Sartika, A., dan Setiawan, S. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pangsa Pasar Industri Keuangan Syariah Non-Bank. Jurnal Iqtisaduna, 5(2), 169-186.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Suhartanto, D, Farhani, N. H., Muflih, M., dan Setiawan. (2018). Loyalty intention towards Islamic Bank: The role of religiosity, image, and trust. International Journal of Economics and Management, 12, 137–151.

Suhartanto, Dwi, Gan, C., Sarah, I. S., dan Setiawan, S. (2019). Loyalty towards Islamic banking: service quality, emotional or religious driven? Journal of Islamic Marketing.

Suharyadi Purwanto. (2004). Statistika Dasar. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada

Susilo, A. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Literasi Keuangan Terhadap Minat Menjadi Nasabah (Studi Pada Kspps Baitul Tanwil Muhamadiyah (Btm) Amanah Bina Insan Bangunrejo Lampung Ten

Tripuspitorini, F.A. (2019). Pengaruh Religiusitas terhadap Minat Mahasiswa Politeknik Negeri Bandung untuk Menabung di Bank Syariah. Jurnal Masharif al-Syariah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 4(2), 54-69.

Triyono. (2017). Pengaruh Persepsi dan Kepercayaan terhadap Minat Guru Menjadi Nasabah Perbankan Syariah di Sragen.




DOI: https://doi.org/10.32483/maps.v3i2.36

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Resti Fadhilah Nurrohmah, Radia Purbayati

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Journal MAPS telah terindeks pada :